Kezdőoldal  ---- Szolgáltatások  ---- Hírek
2010.03.24
Megújított honlap a budafoki Herman Ottó Általános Iskolának

 

A tartalom mennyisége és minősége

Minden honlapnak az első számú fokmércéje az ott található tartalom mennyisége és minősége. Az iskola esetében számunkra ez azt jelentette: tegyük lehetővé, hogy az oldalak tartalmát többen, akár egymással párhuzamosan, megosztva a feladatokat is tudják szerkeszteni. Már az óvodai honlap tervezésekor világossá vált, hogy a szerkesztésben közreműködő (lehetséges) munkatársak igen leterheltek, számukra plusz feladat még a honlap karbantartásával is foglalkozni. Ezért a közösösségi oldalak önszerveződő, autonóm működését vettük példának, és megpróbáltuk az intézményi keretek között megvalósítani. Egyfelöl laza és kötetlen (akár a gyerekek, akár szüleik tudnak fényképalbumokat feltölteni, fórum bejegyzéseket írni), másrészről az iskolai hírek, események beszámolói, az intézményi működés (pl. nyílt nap, beiratkozás, versenyek, stb.) tartalmai közvetelenül az információ birtokosa által (bármely tanító, iagzgatók, stb.) tölthetőek fel, és szerkeszthetőek.

A megjelenő tartalom mennyiségéről a tanárok, vezetők, tanulók és szülők együttesen gondoskodnak, a tartalom minőségét pedig egy kifinomult moderálási lehetőséggel oldottuk meg. Bizonyos esetekben a megjelenés tanítói jóváhagyáshoz kötött (pl. egy fotóalbum esetében így kizárható, hogy sértő, vagy az iskolához nem méltó képek is felkerüljenek), más esetekben viszont csak értesítést kapnak az oldal szerkesztői egy-egy fórumbejegyzésről, vagy a személyes oldalak, adatok változtatásáról.

Az új oldal indítása

Nagy segítség volt a korábban már kialakult iskolai honlap tartalma és struktúrája, hiszen jelezet azokat az érdeklődési területeket, témákat, kategóriákat, amelyek mentén célszerű szervezni a megjelenítendő információt. Amikor elkészültünk az új verzióval és megpróbáltuk a korábbi cikkeket, írásokat az új helyükre beilleszteni sok kérdéssel, megoldandó feladattal kerültünk szembe. Az évfolyam, a tanévek váltása (ritmusa) meglepő tanulsággal szolgált: elsősorban az aktuális tanévvel kapcsolatos információk a lényegesek, ami persze nem jelenti azt, hogy a korábbi tanévet teljesen törölhetnénk. Ez komolyan felvetette a tárolt információk láthatóságának, elhelyezésének, és archiválásának kérdését. Mivel a nehezen megválaszolható kérdések tovább sokasodtak a megvalósítandó praktikus funkciók mellett, úgy döntöttünk, hogy mihamarabb induljon el az új oldal, és majd folyamatában - talán a tanév végére - megtaláljuk a szükséges válaszokat.

Az éles átállás előtti hetekben párhuzamosan működött a régi és az új oldal, ez volt a legnehezebb időszak, hiszen még "ápolni" kellett a régi, de még hivatalos oldalt (az iskolai események nem álltak le a kedvünkért), és az éles átállás biztosításához az új oldalon is el kellett érni a megfelelő szintet. A közösségi funkciók miatt további feladat volt a tantárgyak, osztályok, tanítók, és az osztályba járó gyerekek - mint leendő regisztrált felhasználók felvitele. Aztán egy hétköznap délután eltűnt a régi oldal. Másnap reggelre a megszokott domain név alatt már a megújult, kibővített, új funkciókkal ellátott oldal jelent meg. Többen is látogatták a honlapot azokban a napokban, meghökkentő volt a csendes átállás. Következő hét elején a gyerekek belépési paramétereivel minden szülő értesítést kapott a megújult honlapról, mellyel elindult az új funkciók kihasználása, a tanárok, diákok és szüleik bevonása a honlapon (is) élő iskola hétköznapi életébe.

Az első szárny próbálgatások

Talán a legizgalmasabb kihívás számunkra az volt az indulás után, hogyan sikerül a korábban kialakult "egycsatornás" honlapfeltöltés helyett kialakított "csináld magad" szerkesztőségi lehetőséget a gyakorlatba átültetni. Nagy segítség volt igazgató úr aktív szerepvállalása, szinte percek alatt átláthatóvá vált, hol, mit, milyen módon lehet szerkeszteni és feltölteni. A feltöltött cikkek, fényképek, módostások után gyermeki kiváncsisággal kattintunk az oldalra, hogy megnézzük, leellenőrízzük, hogyan fest a honlap a módosítás után. A már kialakított funkciók első, kezdeti használata további ötleteket, funkció igényeket generált, ez volt a "második" nehéz időszak, alig tudtunk lépést tartani az akár naponta megfogalmazódó módosítási javaslatokkal, új funkciók kialakításával. Talán egy hét leforgása alatt már további tanárok, osztályfőnökök léptek be az oldalra, kostolgatták, ízlelgették. Az osztály saját órarendjét, vagy az elektronikus üzenő füzetét nem fogja más szerkeszteni, a megjelenő - de üres tartalom igazán jó motiváló hatásnak bizonyult, hogy a szükséges feladatot minden érintett a maga területén megcsinálja. Ezzel párhuzamosan megjelentek az első fecskék, néhány diák feltöltötte a saját bemutatkozó oldalát, megjelentek az osztályokhoz rendeltelt fénykép albumok, és a főoldalon is kialakult a kiegyensúlyozott, naprakész tájékoztatáshoz szükséges általános tartalom. Egy hónap elegendő volt ahhoz, hogy az indulás utáni megismerkedés, aktív, akár napi használatba, szerkesztésbe forduljon át.

A folyamat annyira gyorsan zajlott le, hogy még talán nem is értünk a végére, a bejelentkezésekből látszik, hogy még van tartalék: többen még nem jártak az új oldalon, a gyerekek többsége még nem is lépett be regisztrált felhasználóként, és csak néhány diáknak van osztályonként önálló bemutatkozó oldala.

Hogyan tovább?

Határozott célok vezérelték az új honlap kialakítását, ezek megvalósulását tartjuk most szem előtt. A dinamikusan szerkeszthető honlapok pezsgő, naprakész, élettel teli képet mutatnak, amely az elején lelkesedésből, később már csak elhivatottságból tartható megfelelő szinten. Az érdeklődő olvasó inspirálja a szerzőt, a visszatérő olvasó könnyen válhat szerzővé. Legfontosabb célunk az iskolával jogviszonyban lévők (tanítók, munkatársak, diákok és szülők) számára testközelbe hozni az iskola honlapját. Elérni, hogy legalább egyszer mindenki megnézze aki érintett. Otthonról úgy látjuk ragadós a példa, Miklós fiunk már több alkalommal is tüzetesen bejárta a honlapon található oldalakat, rendszeresen megnézi az osztályok aloldalait,  a gyerekek (akár más osztályba járó) oldalait (ha vannak), átnézi a fényképalbumokat. Minden korábbi várakozásunkhoz képest több időt tölt a honlapon, mint gondoltuk volna. A közösséghez tartozás természetes módja, és az otthoni "repetázás" erősíti, és mélyíti a kapcsolatot az intézménnyel. Kiváncsi vagyok, hogy más diákok esetén milyen reakciók figyelhetők meg a honlap kezdeti használata során.

Kapcsolódó fájlok:
Ilyen témájú cikkek keresése
 
Kulcsszavak:
 
  Hozzászólások
You've got it in one. Couldn't have put it betetr.
 
 
Beküldő: Vendég , 7/30/2011 10:51 PM
Hozzászólás a cikkhez:
Ide írhatsz: