Óvodai kihívás
Első sorban az intézményi működésből fakadó információkra gondolunk, elérhetőség, fényképek a csoportszobákról, az udvarról, az épület megközelíthetőségéről, stb. Ezeket az információkat elsősorban a szülőknek, leendő ovisok szüleinek szánjuk. Az alap adatokat jól egészíti ki a nevelési program, a házirend, egyéb óvodapedagógiai anyagok közlése is, amelyek igen jelentősek lehetnek az intézmény kiválasztásakor. A teljeskörű bemutatkozással a kezdeti lendület általában kimerül, egy statikus, karbantartást, változtatást nem nagyon igénylő honlapok igen egyszerű összeállítani. Lendületet, dinamikát, visszatérő látogatókat és más intézmények figyelmét az óvodai élet, a mindennapi működés megjelenítésével érhetjük el. A különböző rendezvényekről, programokról, vagy akár egy-egy csoportos foglalkozásról egyre gyakrabban készülnek fényképek, videó felvételek. Ezek kezelése, tárolása célszerű, ha egységet alkot az intézményi honlappal. Az ingyenes tárhelyek, az ott látható reklámok, a szabályozhatatlan megjelenés nem teszi lehetővé, hogy az eseményekről készült képek, és a óvodai csoportokba járó gyermekek intézményes nevelése egységesen jelenjen meg. Ezért tartjuk fontosnak, hogy a közösségi, az óvodai csoportok napi működésével kapcsolatos források (fényképek, képealáírások, videó felvételek, szöveges élménybeszámolók, stb.) az intézmény hivatalos honlapjába integrálva jelenjenek meg. Ezzel lehetőség nyílik az óvodai munkatársak (óvónők, helyi vezetők, stb.) számára, hogy moderálással, aktív szerkesztéssel a legmegfelelőbb benyomást, és mínőséget alakítsák ki az intézményről. Ne feledjük el, hogy igen érzékeny de fogékony korosztályról van szó, a képi világ, a képi szimbólumok értése, a szép beszéd, általában a jó/rossz fogalma, a szép iránti érzék mind ebben az időszakban alakul ki, illetve rögzül. Ha a szülő otthon ölbe veszi óvodás gyermekét, és vissza-visszanézi a képeket, felolvassa leendő programokat, bekukkant más csoportok életébe, olyan élményt nyújthat a gyermeke számára, amely megerősíti és aktiválja az óvodával való kapcsolatot mind a gyermek, mind a szülő részére. Nagyobb testvérek esetén felidézhetők a régi emlékek (ha ő is abba az oviba járt), a kisebb testvérek számára pedig közvetlen segítség lehet a közös böngészés. És gondolhatunk a távolabb élő rokonokra is, akik akár külföldről is elérhetik a gyermekekről készült képeket.
Mindent csak egyszerűen
Megoldásunkkal kicsit eltávolodtunk a rideg, statikus intézményi honlap struktúrától, abból indultunk ki, hogy a szülő gyermekével közösen - mintha mesét olvasna fel - látogat el az óvoda honlapjára. Ennek megfelelően a lényeges információkat képi motívumokkal, sok színnel és könnyen érthető, megfelelő méretű jelekkel látjuk el. Így a gyermekek számára is élmény a honlap tallózása. Ahhoz, hogy évi egy-két alkalomnál gyakrabban is érdemes legyen a honlapra ellátogatni elengedhetetlen a megjelenő tartalom szerkesztése, feltöltése, és legalább heti rendszerességű karbantartása. Megismervén a belső működést, az óvónők, a munkatársak feladatait és terheltségét, elég abszurd feladatnak látszik, hogy az óvoda honlapja "naprakész" legyen. Legalábbis az intézményben, munkaidőben nem várható el, hogy még ez is beleférjen, ennek sok esetben technikai akadályai is lehetnek. A honlaphoz tartozó szerkesztőségi oldal bejelentkezéssel és jelszóval védve bárhonnan elérhető, és bármikor. Így már esély nyílhat a tartalom napra készen tartására. Annak érdekében, hogy tovább könnyítsük az óvodai dolgozók feladatait a honlappal kapcsolatban, lehetőség van a szülők számára is, hogy az oldalakat közvetlenül szerkeszthessék, fényképeket, videókat töltsenek fel. Természetesen nem közvetlenül, hiszen a megjelentetés joga az intézményé, de jóval egyszerűbb egy már felvitt fotóalbum megjelenésének engedélyezése, mint a teljes műveletsor végrehajtása. Ezzel eloszthatóvá válnak a feladatok, és a honlap szerkesztésével járó feladatokból jóval kevesebb hárul az óvoda dolgozóira.